Proč kvalitní olej?

Každý správný uživatel motorových vozidel by měl mít v podvědomí základní informace o motorových olejích. O jejich výrobě, základních pojmech, ale hlavně jejich podstatu. Olej má v motorových vozidlech za úkol odvádět teplotu z motoru, mazat motor a všechna motorová příslušenství, bránit korozi a cirkulací oleje odvádět hrubé nečistoty z motoru do olejového filtru. Lidé se snaží na olejích ušetřit, neuvědomují si, že nekvalitním olejem poškozují motor a tím zkracují životnost vozidla.

Motorové oleje mohou být z jednoho základu nebo mohou mít základ namíchaný. Podle toho se pak dělí na oleje minerální, polosyntetické a syntetické. Do základu se přidávají různá aditiva čímž se nastavuje například viskozita oleje. Šikovně popsaný výrobní proces a rozdíl mezi polosyntetickým, syntetickým a minerálním olejem je na této stránce: http://mechanizaceweb.cz/mineralni-polosynteticky-ci-synteticky-motorovy-olej/

 

Viskozita oleje nebo také míra vnitřního tření je u každého oleje velice důležitá. Jelikož se v motoru mění s každým pracovním krokem tlak a teplota, jsou na olej kladeny veliké nároky. Je nutné, aby v tomto náročném prostředí, prošly oleje s co nejmenšími ztrátami vnitřního tření, tak aby nedošlo k většímu poškození motoru. Zjednodušeně řečeno viskózní údaje nám podávají informaci o tom, jakou cestou (těžce x lehce) se olej dopraví na potřebná místa.

Označení viskozity se klasifikuje normou SAE. Tato norma označuje 6 zimních tříd označením pod písmenem W (OW, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) a 5 letních pod označením čísla (20, 30, 40, 50, 60)- čím je číslo větší tím je za dané teploty olej viskóznější.

Zimní označení znamená startovatelnost, například nejtekutější olej OW zaručuje bezproblémové startování motoru při nízkých teplotách, startování se nám tímto zkrátí a motor tolik netrpí.

Letní označení znamená viskozitu oleje při vysokých teplotách. Na evropské poměry budou nejlepší oleje s číslem 40-50. Olej s číslem 60 by byl již příliš hustý, kladl by až moc veliký odpor a mohl by snižovat účinnost motoru.

Komentáře (0)


Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
OK   Další informace